Continutul articolului
Utilizarea unui subdomeniu sau a unui subfolder influenteaza partea de SEO, experienta utilizatorului si alti factori. Aflati despre avantajele, dezavantajele si cazurile de utilizare ale fiecaruia.
Google clasifica subdomeniile mai mult sau mai putin in acelasi fel ca subdirectoarele (denumite si subdfoldere).
Exista o diferenta majora si anume faptul ca subdomeniile sunt considerate site-uri independente si distincte fata de domeniul principal.
Este important sa luati in considerare impactul practic asupra SEO-ului dvs. inainte de a alege sa plasati continut pe un subdomeniu sau pe un subdirector.
Diferenta dintre un subdomeniu si un subdirector
Ce este un subdirector?
Un site web este de obicei format din diferite sectiuni si pagini web.
In vremurile vechi ale codificarii HTML, un designer web crea dosare si punea paginile web in acele dosare.
De aceea acestea sunt denumite acum „subfoldere” sau „subdirectoare”.
Acest lucru este foarte asemanator cu modul in care functioneaza stocarea fisierelor pe un desktop al unui computer. Pe desktop creati dosare si puneti imagini sau fisiere de calcul in fiecare.
La fel ca folderele de pe desktop, folderele online au nume precum /green-widgets/. Acolo sunt stocate toate paginile HTML cu green widget.
Cand navigati catre acele pagini, navigati practic catre un folder si un fisier HTML real:
https://www.example.com/widgets/green-widgets/big-green-widget.html
Acele foldere, /widgets/ si /green-widgets/ se numesc subdirectoare sau subfoldere.
In site-urile WordPress si alte site-uri web bazate pe PHP, aceste subdirectoare sunt virtuale.
Acestea nu exista pe server, unde ati putea naviga catre ele cu un program FTP, ca sa puteti vedea folderele reale.
Desi sunt virtuale, ele fac inca parte din structura fisierelor site-ului web si sunt inca numite subdirectoare.
Un subdirector este o parte a structurii site-ului web, asociata cu numele domeniului.
Ce este un subdomeniu?
Un subdomeniu este foarte diferit de un subdirector; este ca un site complet diferit.
Subdomeniul este asociat cu domeniul, dar nu si cu site-ul web asociat cu numele domeniului.
Un subdomeniu este considerat, in general, un site independent, derivat din domeniul principal.
Acesta este un exemplu de subdomeniu:
support.example.com
Acesta este un exemplu de subdomeniu care contine un subdirector:
support.example.com/faq/
Google considera subdomeniile ca site-uri independente separate
Google a tratat intotdeauna subdomeniile ca site-uri diferite, separate de domeniul principal.
Acest lucru este evident in Google Search Console, unde subdomeniile trebuie verificate separat fata de continutul care exista pe site-ul web al domeniului principal.
John Mueller de la Google a explicat acest lucru intr-un video pentru webmasteri:
„Va trebui sa verificati subdomeniile separat in Search Console, sa modificati setarile si sa urmariti performanta generala pe subdomeniu.
Trebuie sa invatam cum sa le accesam separat, dar in cea mai mare parte aceasta este doar o formalitate pentru primele cateva zile”.
Cand se foloseste un subdomeniu?
Exista implicatii tehnice, de branding si SEO care stau la baza motivelor pentru care un editor ar alege sa gazduiasca un anumit continut intr-un subdomeniu.
Motive tehnice pentru utilizarea unui subdomeniu
Un dezvoltator web poate alege sa gazduiasca o versiune intermediara a unui site web pe un subdomeniu protejat prin parola (un site intermediar este o copie a unui site creat de dezvoltator pentru a testa un nou sablon de interfata de web).
Este usor sa configurati o noua baza de date si sa instalati o noua versiune a unui site in acel subdomeniu, care reproduce exact site-ul de productie (versiunea site-ului pe care vizitatorii o viziteaza).
Atata timp cat subdomeniul nu este conectat de nicaieri de pe web, motoarele de cautare nu vor gasi in general acel subdomeniu. Daca o fac, nu vor putea sa acceseze site-ul intermediar, deoarece este protejat prin parola.
La nivel tehnic, site-ul intermediar gazduit pe un subdomeniu poate avea acelasi director, adresa URL si structura de legatura permanenta ca si site-ul principal care este live pe web.
Gazduirea unui site intermediar intr-un subdirector este mai dificila si se pot strecura erori in structura legaturilor.
Din motive tehnice, dezvoltatorilor li se poate parea mai usor sa creeze o noua baza de date pentru un subdomeniu si sa trateze acea sectiune ca pe un site web independent, pastrand toate bazele de date si fisierele CMS complet separate de restul site-ului principal.
Impartirea unui site pe un subdomeniu permite dezvoltatorului sa utilizeze cu usurinta sabloane si tehnologii complet diferite, fara a afecta site-ul principal.
Motive de branding pentru a utiliza un subdomeniu
Brandingul este un alt motiv pentru a utiliza un subdomeniu.
De exemplu, editorii aleg adesea sa-si gazduiasca sectiunile de asistenta pe un subdomeniu.
Un utilizator poate gasi acolo o documentatie pe care o poarte descarca, intrebari frecvente si forumuri de tipul „intrebari si raspunsuri” intr-un subdomeniu precum support.example.com
In scopuri de branding, unele companii pot alege sa creeze un subdomeniu separat pentru a compartimenta, marcand o sectiune a site-ului lor, cum ar fi paginile de asistenta, si mentinandu-le departe de restul site-ului principal.
Motive SEO pentru utilizarea subdomeniilor
De asemenea, pot exista si motive SEO in favoarea gazduirii pe un subdomeniu; de exemplu, daca un editor are un subiect de continut care este complet diferit fata de site-ul principal.
Editorul poate alege sa gazduiasca acea sectiune dintr-un subdomeniu pentru a izola continutul respectiv in propriul site web, dar sa se afle in continuare in cadrul brandului site-ului principal.
De exemplu, unele site-uri de stiri isi gazduiesc continutul retetei pe un subdomeniu.
Nu stiu daca acest lucru se face din motive SEO, dar este un exemplu de separare a unei sectiuni a unui site care are un subiect foarte diferit de restul site-ului, unde o sectiune este statica si relativ neschimbata, iar restul site-ul este intr-o stare constanta de schimbare.
Prin separarea sectiunii de retete de restul site-ului, un editor poate controla subiectul pentru intreaga sectiune (retete) si a interzice restului site-ului sa influenteze sau sa interfereze cu acea sectiune.
Este o chestiune de opinie daca Google poate clasifica mai bine o sectiune de tip subdomeniu daca aceasta este izolata.
Acest lucru se face din motive de SEO, pentru a permite unui subdomeniu sa se clasifice singur, fara a influenta site-ul principal si invers.
Mai jos este afisajul SERP pentru sectiunea subdomeniu de retete a The New York Times.
Cand cautati „retete NYTimes”, Google il afiseaza in SERP-uri ca pe un site independent, completat cu o lista de subsectiuni cu sase pachete.
Aspectele subdirectorului sunt utile
Un site care este cuprinzator poate fi vazut ca avand mai multe credibilitate decat un site care se concentreaza doar pe o parte granulara a unui subiect.
Asta nu inseamna ca site-ul granular este mai putin credibil sau util.
Dar un site care poate cuprinde toata amploarea si profunzimea subiectului poate atrage mai multe legaturi si poate fi recunoscut ca fiind credibil.
Din acest motiv, un site ar putea alege sa utilizeze subfoldere peste o abordare subdomeniu.
Un alt motiv pentru a utiliza un format de subdirector este ca exista suprapuneri intre diferite sectiuni.
Cineva care face cumparaturi online pentru cereale ar putea dori sa mai cumpere si o pereche de pantaloni de gimnastica pentru a-i folosi in timp ce lucreaza de acasa.
Un site care prezinta ambele articole este mai util decat un site care se concentreaza doar pe unul sau altul.
Subdirector sau subdomeniu? Alegeti ce functioneaza cel mai bine
Cel mai important aspect pentru a utiliza un subdomeniu este daca acesta functioneaza pentru utilizatori.
Chiar si asa, trebuie avute in vedere aspectele de SEO, branding si avantajele tehnice ale fiecaruia.
In general, daca are sens pentru utilizatori ca o sectiune sa apartina site-ului, atunci utilizarea unei structuri de subdirector este cel mai bun mod de a structura un site web.
Dar daca sectiunea este mai buna ca site independent, deoarece este atat de diferita de restul site-ului si doriti ca aceasta sa se asocieze in continuare cu brandul sau numele site-ului principal, atunci un subdomeniu ar putea fi cea mai buna abordare pentru dvs.
Uneori, pur si simplu nu exista un raspuns definitiv cu privire la care dintre cai este cea mai buna. Totusi, luand in considerare toti acesti factori, alegerea devine mai usor de facut.